کد مطلب: 245799
متخصص خون و سرطان:
کم‌خوني‌ها به دسته ارثي و اکتسابي تقسيم مي‌شوند/ ضعف تغذيه، شايع‌ترين علت کم‌خوني اکتسابي
تاریخ انتشار : 1401/07/21 12:48:36
نمایش : 515
متخصص خون و سرطان گفت: علت‌هاي کم‌خوني به دودسته ارثي و اکتسابي تقسيم مي‌شوند، شايع‌ترين علت کم‌خوني اکتسابي نيز بحث تغذيه است، درصد زيادي از کم‌خوني‌ها چه در کودکان و چه در بزرگسالان به دليل مسائل تغذيه است.
فکري متخصص خون و سرطان در گفت‌وگو با جهانبين نيوز؛ اظهار کرد: کم‌خوني به کاهش گلبول‌هاي قرمز داخل خون گفته مي‌شود که وقتي تعداد اين گلبول‌ها کاهش پيدا مي‌کند وظيفه آن‌ها که رساندن اکسيژن به بافت‌هاي بدن است دچار مشکل مي‌شود.

وي افزود: کم‌خوني علائمي مثل ضعف، خستگي و... دارد، اين علائم در کودکان و بزرگسالان تفاوت‌هايي دارد، براي مثال در کودکان شاهد کاهش رشد ذهني، جسمي، هوش و... مي‌شود و در بزرگسالان با ضعف، بي‌حالي، خواب‌آلودگي و عدم تمرکز در امور روزانه بروز مي‌کند.

متخصص خون و سرطان ادامه داد: علت‌هاي کم‌خوني به دودسته ارثي و اکتسابي تقسيم مي‌شوند، شايع‌ترين علت کم‌خوني اکتسابي نيز بحث تغذيه است، درصد زيادي از کم‌خوني‌ها چه در کودکان و چه در بزرگسالان به دليل مسائل تغذيه است.

فکري خاطرنشان کرد: در رأس کمبودهاي رژيم‌هاي غذايي مؤثر در کم‌خوني کمبود آهن و ويتامين B12 در فرد است.

وي اضافه کرد: براي کودکان از حدود 6 ماهگي تا دوسالگي قطره آهن تجويز مي‌شود که توصيه مي‌کنم در هيچ شرايطي اين قطره‌اي که تجويز مي‌شود را قطع نکنند، برخي والدين از ترس سياه شدن دندان کودک ممکن است از خوراندن قطره آهن خودداري کند اما بايد بدانند نوع‌هايي از قطره آهن وجود دارد که دندان را سياه نمي‌کند.

متخصص خون و سرطان بيان کرد: بعد از دو سالگي اگر کودک از رژيم غذايي خوب مثل گوشت قرمز و عدس استفاده کند نياز به مکمل آهن ندارد مگر اينکه بيماري وجود داشته باشد.

فکري تأکيد کرد: در بزرگسالان فقر آهن کمتر ديده مي‌شود ولي اگر فردي دچار کم‌خوني فقر آهن شود بايد مراقب باشيم که خونريزي مخفي در بدنش نداشته باشد.

وي يادآور شد: زناني که دوره قاعدگي طولاني‌تري دارند نيز ممکن است دچار فقر آهن شوند.

انتهاي پيام/
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg